După succesul fulminant al primului episod din prezenta epopee, continuu cu detalii și amănunte picante din cancelaria, culisele și sala de mese a școlii suedeze.
Pentru că ieri comuna Vellinge, în care cu onoare si contra-cost prestez, a fost realeasă comuna cu cele mai bune școli din Suedia, astăzi au sărbătorit și elevii fericitul eveniment. Că deh, se pare că e și meritul lor. Așa că au fost cadorisiți cu câte o înghețată pe care au mâncat-o în timpul primei ore de după pauza de masă. De remarcat că, în Suedia, se mănâncă înghețată la orice oră din zi și din noapte, indiferent de anotimp. Copiii s-au bătut cu pumnul în piept că-s cei mai buni din Suedia, conform Asociației profesorilor suedezi. Eu i-am reproșat unui coleg că din cauza lui au primit premiul ăsta, că lucrează în pauză în loc să stea la bârfe și cafele cu restul cancelariei. Serios vorbind, oamenii aceștia vorbesc mult despre munca lor în timpul pauzelor.
Și elevilor le cam place la școală. Eleva mea nu s-ar mai întoarce la școala românească, pentru că cea suedeză i se pare ușoară și distractivă. Cum să nu fie, când înveți geografia țării uitându-te la filme de aventuri și lucrând pe aplicații pe Ipad? Când gramatică înveți ieșind în natură și descriind copaci? Când la ora de sport faci jogging în parc, deși în jurul școlii sunt vreo 5 (cinci) terenuri de sport cu gazon sau strat artificial?! Când ai pauze generoase, ai clasa ta și spațiul tău și nu vine nimeni după tine în schimbul doi și să-ți mâzgălească banca? Când asculți textul lecției de engleză pe CD? Când înveți să fabrici obiecte cu mâna ta, obiecte pe care le poți lua acasă? Când biblioteca e un spațiu permanent deschis și primitor?
Copiii sunt implicați în luarea deciziilor prin reprezentanții clasei care discută în Consiliul elevilor. Lunea dimineața au oră cu dirigintele (Dirigenția?) în care primesc informații despre ce vor face în cursul săptamânii, discută lucruri care li se par importante și decid, de exemplu, ce vor să facă în săptămâna elevilor. Vinerea ei scriu un document de prezentare a activităților făcute în timpul săptămânii pentru fiecare obiect, document care urmează să fie citit de părinți. Săptămâna specială din anul școlar suedez nu este a ”educației altfel” pentru că educația rămâne, oricare ar fi metodele folosite, tot educație, iar metode informale se folosesc zilnic în învățământul suedez. Săptămâna lor este cea în care elevii aleg activitățile pe care vor să le facă. Așa se și numește: alegerea elevilor. Elevii sunt antrenați de mici să-și exprime părerile și dorințele, să genereze idei și soluții.
Mai povestesc și altădată.
F bun. Mai zi, poate aude cineva. Cineva cine? Dracu știe.
RăspundețiȘtergereF bun. Mai zi, poate aude cineva. Cineva cine? Dracu știe.
RăspundețiȘtergere