15 octombrie 2021

KIRITZA de GIGI CĂCIULEANU, premieră la TNB

A’ma, se punea problema, joi 14 oct 2021, dacă să mergem la premiera Naționalului Bucureștean Kiritza pentru textul lui Vasile Alecsandri sau pentru montarea lui Gigi Căciuleanu semn de-ntrebare. Știam că textele lui Vasile Alecsandri n-au trecut timpul, nu le mai știe nimeni, așa că am ales să vedem ce-a făcut Gigi Căciuleanu cu mitocana și grobiana Kiritza. Mai ales că pe dl Gigi Căciuleanu îl știam din celebrele, în epocă, Nocturne 9 ½, anii 70, de la Teatrul Țăndărică, Victoria, nocturne în care dânsul se producea alături de Miriam Răducanu, Tatiana Iekel dacă nu greșim, și în care evoluau Mircea Crișan, Cătălin Ilea, Anda Călugăreanu și mulți, mulți alții și vai ce tineri eram!
Pretextul spectacolului Kiritza, măritișul Luluței și Aristiței, fetele madamei, spoiala de fripturision cu domnul Șarl, zestrea fetelor și exagerările de tot felul ale eroinei principale trec în planul doi de la primele acorduri musicale și replici repetitive sacadat pe o coregrafie modernă, atractivă care fac din prezența grupului bijuterii ale dansului, foto 3. Grupul subliniază ritmat, cu voce, cu mișcare excelentă poziția plină de țâfnoșenie și ocări ale boieroaicei Kiritza în raport cu ele. Sunt momente pe care le aștepti cu plăcere.
Reușita montării lui Gigi Căciuleanu începe cu alegerea pentru rolul Kiritza a Oanei Berbec, foto 1 și 2, absolventă de canto, și a tinereții din scenă. Pur și simplu avem de-a face cu actori foarte tineri, care se achită cu brio de exigențele și provocările spectacolului: dans, cântec, mișcare susținută, apartheuri, culoare, bucurie și umor. Reușită la care participă din plin și folosirea lavalierelor. Încet, dar sigur, sub ochii noștri spectacolul Kiritza devine o comedie burlescă. Te ține cu sufletul la gură. Ai vrea ca unele tablouri să țină mai mult. Ai vrea ca unele părți ale muzicii să nu se termine. Îți dorești ca tambour d’instruction să-l folosești și acasă când îți cerți motanul. Și uite-așa! Desigur că muzica face toți banii. Cea a spectacolului vrem să spunem. Ce-a mai rămas din compozițile lui Offenbach, 1850, ilustratorul inițial al Kiritzei, nu știm, cert este că actualul compozitor Paul Ilea, poate vreun urmaș al violonistului Cătălin Ilea, a adăugat ritmuri moderne cu accente rock, vals sau foxtrot, alungând plictisitoarea muzică a secolului XIX. Și în felul acesta acțiunea piesei capătă modernitate de secol XXI, ușor de urmărit, pentru că coana Kiritza e printre noi, Șarl la fel, Guliță, Luluța, Aristița așișderea și așa mai departe, știți ce spun. Lista actorilor este foarte lungă. Îi felicităm pe toți. Ies în evidență Oana Berbec, Lari Gerogescu, Aylin Cadîr. Muzica Jaques Offenbach și Paul Ilea, scenografia Liliana Cenean. Despre Gici Căciuleanu am mai zis. Despre faptul că Kiritza de la Național, 2021, este o adaptare liberă după Coana Chiriția te miri unde, 18 sute și ceva, a lui Alecsandri n-am mai spus, dar spunem acum.
Pur la bon buș, foto 4 cu afișul Coanei Chirița din 1987, lungmetraj, cu Draga Olteanu, Dem Rădulescu și așa. Regia Mircea Mureșan, film mediocru, ca și regizorul. Ce ne spune nouă asta semn de-ntrebare. Că s-a dus o generație și a venit alta. La fel de bună, da, la fel de bună. DENIS DINULESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: