01 octombrie 2014

Cum am votat în Suedia

Cu ocazia alegerilor prezidentiale din România va povestesc cum am votat eu acum doua saptamîni în Suedia. Nici o legatura, asa-i? Precizez (pentru cealalta parte a cititorilor mei si în special pentru doamna Nutzi Udrea) ca Suedia e monarhie constitutionala, prin urmare circ si alegeri prezidentiale NU se organizeaza. La mitinguri sînt prezenti mai multi politai decît manifestanti.
S-a votat pentru alegerile locale, regionale si parlamentare. S-a dat drumul la urne cu 2 (saptamîni) înainte de ziua X, dupa cum se vede:
Pur si simplu se poate vota în avans. Campania electorala a fost destul de linistita, din cîte stiu eu, cu exceptia unei manifestatii care s-a lasat cu om sub copitele calului politist. Care cal are dreptul sa depuna balega inclusiv pe masinile cetatenilor parcate regulamentar, asa cum masina de politie se parcheaza unde vrea caii ei putere.
Iata cum membrii de partid împart promisiuni electorale la toti trecatorii:
În ziua alegerilor m-am echipat cu pasaport si vecina capabila sa jure pe toate culorile curcubeului ca eu mi-s. Treaba merge asa: daca n-ai act de identitate valid, poa'sa te însoteasca cineva cu act de identate valid, normal, si sa confirme ca tu esti tu. Cum ar veni, te ia pe semnatura. Mergem noi la scoala unde sîntem arondate si începem procesul de votare dinainte de a intra pe usa institutiei. Acolo unde membrii diferitelor partide te întîmpina cu fluturasi pe care poti sa-i iei sau nu. Aceeasi fluturasi si înca multi altii îi gasesti si înainte de a intra în sala de votare. Sistemul e asa: fiecare partid are cîte trei rînduri de fluturasi cu listele de nume corespunzatoare celor trei tipuri de alegeri. Înainte de a intra în sala de votare te mai întîmpina cineva, dupa ce treci de partizani, si primesti trei plicuri goale. Te bagi în cabina si bagi cîte o hîrtie în fiecare plic care are prevazut un semicerc decupat prin care se vede culoarea hîrtiei (alba, galbena sau albastra). Poti sa bifezi si nume pe lista daca ai chef. Ba cred ca poti sa treci si alte nume. Exista si hîrtii colorate, cu numele partidului, dar fara nume de candidati. Daca le folosesti, înseamna ca votezi cu partidul respectiv indiferent de numele propuse. Poti sa votezi alb, introducînd hîrtii colorate fara nici un nume. 
Am votat eu ce-am votat, pentru locale si regionale, ca la parlamentare n-am avut voie, nefiind decît cetatean european, nu si suedez - doar rezident. M-am prezentat apoi la domnii si doamnele care strîngeau plicurile si verificau identitatea. Mi-au luat plicurile si mi-au aratat cum le-au plasat în urnele corespunzatoare. Am iesit pe alta usa, ca sa nu ne calcam în picioare cu cei care intrau sa voteze. Asta a fost tot.
A doua zi am auzit ca pe primul loc au iesit social-democratii (în opozitie pîna atunci). Stînga a cîstigat puterea, adica SD si ecologistii care nu vor sa faca alianta cu Partidul de Stînga. Prefera sa se înteleaga cu opozitia. Pe locul trei a iesit un partid zis de extrema dreapta - ei se considera doar nationalisti -,  cu care nimeni nu vrea sa colaboreze, desi au obtinut 13% dintre sufragii la alegerile parlamentare si mai multe scaune de consilieri decît au avut oameni pe lista. Nasoala mai e democratia asta, în care toata lumea face ce vrea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: