E greu să fii împotriva obligativității orelor de religie
în școală când faci parte dintr-o societate traditionalistă și reticentă la
inovații, deși, paradoxal, avidă să adopte, compulsiv, modele occidentale. Convingerea
”așa zice preotul, deci e corect” e atât de înrădăcinată, încât e aproape
imposibil de pus în discuție. Desigur, o astfel de discuție nu și-ar avea
rostul dacă preotul ar fi încununarea virtuților pe care le predică, iar
Biserica un model de smerenie.
Această convingere umbrește o realitate, ba chiar o
neagă: România este un stat secularizat, adică Biserica nu e o putere oficială
în stat. Ora de Religie, înțeleasă ca Religie creștin-ortodoxă, pentru că, deh,
ortodocșii sunt majoritari, nu are de ce să fie obligatorie. Școala trebuie să
promoveze, prioritar, valori laice și republicane. În acest sens, mai potrivită
ar fi o oră de Educație civică, axată pe studiul Constituției și a instituțiilor
statului. Ora de Religie ar avea sens ca materie opțională, la nivel de liceu,
cu condiția să acopere tot spectrul religios și să ofere o analiză diacronică și
sincronică a fenomenului religios. La clasa pregătitoare, copilul nu are
capacitatea de analiză necesară abordării unui astfel de subiect. Pentru
el, ”Dumnezeu există” va avea aceeași valoare de adevăr ca și ”1+1=2”, pentru
că așa i s-a spus la școală, de către preot sau doamna/domnul. Preotul are
tribuna lui de exprimare, care este amvonul din biserică. El poate organiza
cursuri de catehism la biserică, în afara orelor de școală, la care vor putea
merge cei care sunt cu adevărat interesați de studierea religiei.
Susținătorii orei de religie obligatorii, din clasa
pregătitoare, recurg tot la argumente de genul ”e bine pentru că așa e.” Asociația
”Părinți pentru Ora de Religie” (sic), prezidată de Liana Stanciu, afirmă la
punctul numărul 1 al ”Textului programatic” : ”Toţi
părinţii vor să ofere ce este mai bun copiilor lor. Este dreptul părintelui să
aleagă ce tip de educaţie vor avea copiii lui. Tot el, părintele, ştie că
Dumnezeu este prietenul și sprijinitorul care nu dezamăgește. Sugestia e
următoarea: Dumnezeu oferă tipul de educație cel mai bun. La punctul numărul 7
se afirmă : ”Educația fără religie înseamnă școală fără suflet, neam fără
Dumnezeu și fără identitate.” Deci sufletul se exprimă numai prin religie,
ateismul este exclus, iar identitatea noastră este exclusiv religioasă.
Desigur, scopul acestei asociații e să promoveze studierea religiei ( !)
în școală, interes pe care îl împărtășesc unii părinți și preoți. Cel puțin în Vrancea,
unde în consiliul director al asociației se află un preot a cărui soție predă…
religia. Conflict de interese ?! Nu, doar bune intenții și grija de a
asigura generația de enoriași de mâine.
Vâlva, asociația și petiția pe
Internet pentru ”menținerea religiei în școli” (sic) s-au ivit în urma sesizării,
de către un cetățean, a unei absurdități : părinții trebuiau să ceară ca
odraslele lor să NU studieze religia la școală ! Religia, adică ora de
propagandă creștină, în general, pentru că amalgamul Biserică – religie e un
loc comun. Asta în condițiile în care nu se pune problema retragerii acestui
obiect de studiu, ci scoaterea din trunchiul comun. Unele voci îndrăznesc să
ceară o estetizare a materiei și un unghi de abordare ecumenic, dar să nu
împingem erezia prea departe. Nu merg copiii la biserică? Nu-i nimic, vine
biserica la ei! Pentru că ”imperativul
poruncilor divine face apel la libertatea omului”, solicitanții de semnături nu
văd nicio problemă, nici măcar logică, ca cineva să-și exprime dorința de a NU beneficia
de un anumit drept. Ești liber să ceri să nu vrei, cum ar veni. Argumentele
abundă în favoarea Religiei, obiect de studiu obligatoriu. Doar religia îi
salvează pe tineri de la capcanele întinse de societate : (adolescenții)
”trăiesc o dramă şi în acest moment ei au nevoie de răspunsurile religiei care
îi încurajează şi îi motivează în viaţă. Nu trebuie lăsaţi în braţele anti-culturii,
pornografiei, violenţei, drogurilor, alcoolismului etc.” Fără prezentarea vreunui
sondaj de opinie sau studiu științific, în petiție se afirmă, printre altele,
că ”elevii nu refuză predarea religiei în şcoli, ci o prezintă ca pe o
necesitate.” Mai mult, ”pentru adolescentul actual, scârbit de formalisme
tradiţionale şi imperative sociale relativiste, fundamentul divin al Legii este
o perspectivă salvatoare într-o societate dezorientată aflată în plină criză
morală şi economică.” Păi religia nu e un astfel de ”formalism tradițional”? Nu-i nimic, cui
pe cui se scoate. Firesc, autorii petiției concluzionează: ”este de neadmis ca
elevii să facă o cerere prin care să participe la o oră care li se cuvine.” Cu
alte cuvinte, Religia capătă statut egal cu Matematica și Limba română. Finalul
este magistral: ”Și este aberant să revenim la condiţiile comunismului despre
care credeam că tocmai am scăpat!” Capitalismul e, deci, obligatoriu religios.
De citit si comentat si în Ziarul de Vrancea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Lăsați răspuns aici: