14 noiembrie 2022

CARAGIALE, O SCRISOARE PIERDUTĂ ȘI CÂȚIVA VORBITORI

Lucrurile cronologic au stat cam așa cu volumul O scrisoare pierdută a lui Caragiale, de fapt un scenariu scris acum 30 de ani de Titus Popovici și Mircea Cornișteanu. Cei doi l-au scris, tevere-ul l-a plătit, Paul Everac l-a interzis pe motiv că strică imaginea României în lume, apoi Tudor Giurgiu a zis că-l face în urma unui concurs și nu l-a făcut și uite așa ne-am trezit cu volumul. Nu ca să fie făcut film, nu, regizorul Cornișteanu zice în postfață că nu ar mai lucra așa ceva. Așa că ne-am adunat la MNLR sâmbătă 12 nov curgător să vorbim despre scenariu, despre actualitatea lui noi cei din linia-ntâi: Ioan Cristescu gazdă, Mircea Cornișteanu autor, Mihai Ispirescu, Dinu Grigorescu, Matei Vișniec, Ada Vertan, Lucia Hoss Longin, doamna Paanjanjogluglu, Cornel Nistorescu și subsemnatul în calitate de vorbitori.
Și cum a fost? Păi, Mihai Ispirescu ne-a citit din carte prost, Matei Vișniec s-a referit la scenariu ca fiind posibil, Dinu Grigorescu a zis că Matei Vișniec este genial, Ioan Cristescu a zis că Paul Everac, despre care s-a amintit ca șef al TVR, deci a zis că era ridicol în tot ce făcea, eu am zis că Scrisoarea poate deveni film dacă se actualizează, un film al secolului 21, cu telefon mobil chestii, iar Cornel Nistorescu ne-a atras atenția asupra unei realități triste: într-un subsol din București, chiar dacă MNLR, vreo 20 de oameni vorbesc despre Caragiale. Și-atât. Adică atâtă lume mai este interesată de Caragiale și punct. Trist? Da. Restul românilor acum în 2022, am zis eu, se duce la Teambuilding.
Adică, voiam să spun că Scrisoarea a fost scrisă în 1884, prima ecranizare a ei a fost în 1953, iar scenariul pentru care ne-am adunat avea déjà 30 de ani vechime. Timpul, 150 de ani, necruțător, a trecut și dacă lui Teambuilding nu i se opune nimic vom păți ca în cazul manelelor. Manele care Prin noi Înșine au invadat politicul, sportul, educația, și câte și mai câte de la noi. Lăudabil efortul celor doi autori, Ioan Cristescu, ca editură, și Mircea Cornișteanu, ca autor, de a ne aduna și a ne face să vorbim despre actualitatea Scrisorii, despre Caragiale, despre noi de fapt, noi cei din secolul 21. Ce se poate spune despre acest eveniment, despre actualitatea marelui nostru dramatug? Păi, a zis Caragiale: ne-am răcit împreună.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: