Am vizionat “După dealuri” într-un cinematograf francez şi bine mi-a prins.
Eram departe de tsunami-ul de indignare care a traversat ţara după lansarea
filmului în România. Mă aflam printre ochi curioşi şi surprinşi, în ciuda asteptărilor
pe care le ridică a priori un film semnat de Cristian Mungiu. Am putut
înregistra, la cald, reacţiile unor străini - străini de ţară şi de subiect.
Lucrurile care mie mi se par, încă, fireşti, gen pupat mâna preotului, închinat
la icoane, stat câte două persoane pe patul de spital etc., lor li s-au părut uimitoare.
Mie fireşti, pentru că le-am cunoscut dintotdeauna în România, lor de neimaginat
în ţara lor, în anul de graţie 2013. Desigur, în Evul Mediu erau normale şi la
ei. Pe vremea aceea, cei bogaţi construiau biserici şi îşi cumpărau loc în Rai
cu ochii diavolului care, culmea, acum ca şi atunci, îşi găsesc loc în
visteriile preasfinţite. Şi încă nu au văzut ei, străinii de azi, altele mai
grele de pe la noi, cum ar fi afişele din bisericile noastre: « folosiţi
numai lumânările care se vând în biserica noastră » sau « nu aprindeţi
lumânări în incinta bisericii ». Pariez că şi astea o să li se pară ciudate,
având în vedere că în catedralele lor milenare nu există astfel de exigenţe.
La vederea maicilor învăluite în negru şi a preotului cu sutana cea largă,
francezii, care sunt mai degrabă intoleranţi faţă de însemnele religioase în
locurile publice, au facut spontan o analogie cu o altă religie, caracterizată
drept fundamentalistă. Acelaşi tip de îmbrăcăminte la femei, din cap până în
picioare, în cazuri extreme cu faţa complet acoperită; aceeaşi fervoare
religioasă, cu slujbe si rugăciuni la ore fixe; aceeaşi intoleranţă faţă de celelalte
religii şi urgenţa de a-i converti pe « păgâni » la propria religie,
care este cea adevărată; aceeaşi orbească supunere faţă de vorbele Bibliei şi
slujitorii ei. Noi nu ne apărăm religia cu arma în mână şi cingătoare de
dinamită, deşi am înregistrat cazuri de fanatici criminali (victima unui astfel
de fanatic religios fiind, recent, preotul Tudor Marin). Cum, îndrăzneşte
cineva să ne compare cu…? A avea o opinie despre Biserică înseamnă, automat, a
da în ea. Dai în Biserica, dai în neamul românesc, în Ştefan cel Mare şi Sfânt,
în Eminescu şi aşa mai departe. O astfel de comparaţie ne răneşte orgoliul naţional,
pentru că fundamentalismul religios este şi naţionalist pe deasupra.
În acest film, în petiţiile împotriva finanţării cultelor religioase de către
stat, nu credinţa este pusă în cauză, pentru că noi structural nu putem fi atei
şi nici nu ne cere nimeni să devenim, ci habotnicia şi făţărnicia. Avem
prea multe biserici goale şi prea puţine spitale, şi acelea suprapopulate. Cu excepţia nucleului dur de credincioşi pursânge, ne
amintim de post numai în zilele de dezlegare la peşte şi ne călcăm pe picioare
la biserică doar în noaptea de Înviere. Aşa că nu m-a mirat deloc indignirea
internă stârnită de acest film cum că ar aduce prejudicii imaginii
României. Trecând peste confuzia dintre ficţiune şi realitate – filmul în cauză
se bazează pe două poveşti reale, dar nu e un documentar -, peste gluma
cu imaginea României care ar avea de suferit (care dintre imagini?), ajung
la mirarea personală: de ce ne deranjează să fim văzuti aşa cum suntem?
Desigur, nu se fac exorcizări în fiecare zi, dar auzim în mod frecvent de
ambulanţe care nu ajung la timp sau deloc, de doctori care refuză să mai ţină
în spital bolnavi psihici pentru că nu există dotările necesare, de tineri (nu
neapărat orfani) care nu au unde să se ducă după ce termină liceul. Desigur,
probleme sunt peste tot în lumea asta largă, dar câte popoare le găsesc
rezolvarea în construirea de noi biserici care se iau la întrecere în
strângerea de enoriaşi la slujbă? Desigur, Biserica ne vrea binele şi ne
ajută cum poate, dar bolnavii ar trebui îngrijiţi în spitale dotate, iar
orfelinatele ar trebui să primească fonduri suficiente de la stat.
Deci nu credinţa noastră ortodoxă e demonizată în acest film, nici măcar
Biserica, ci neputinţa noastră de a ne ajuta noi între noi, cetăţenii organizaţi
ca societate civilă şi laică. Când Statul ne abandonează, ne întoarcem la
Biserică, pentru că nu avem alternativă. Nu numai că nu ştim să o creăm, din păcate
nici măcar nu ne gândim că am putea-o crea noi înşine. Drumurile noastre duc,
inconturnabil, la biserică şi la metodele ei, aplicate de la botez până la
înmormântare (cu excepţiile cunoscute şi hulite), pentru că nu ştim să trăim în
afara ei, chiar dacă o vizităm din an în Paşti. Cei bogaţi îşi cumpără, în
continuare, indulgenţe. Cei săraci trăiesc din pomeni şi parastase. Lumânările
se aprind numai în sectoarele « Vii » şi « Morţi », special
amenajate. Doamne ajută!
Articol aparut si în www.ziaruldevrancea.ro, la Opinii. Din motive misterioase, nu mai reusesc sa intru pe site de pe acest computer. M-a hackerit careva? M-am faultat singura? Mister, dupa cum spuneam...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Lăsați răspuns aici: