29 noiembrie 2011

Cronica de Suedia - 13

Trecu furtuna peste noi, dupa cum s-a vazut si pe televizoarele romanesti. Calimara s-a zgiltiit oleaca, dar a scapat cu viata din aceasta grea incercare. Nu acelasi lucru pot spune despre geamurile de la apartament, care-s negre, ca dupa o bataie cu namol. Ce bine ca nu le-am spalat inainte! Asa sa le ramina numele pin' la primavara.
A venit la scoala un nene pompier care ne-a invatat care-i treaba cu pompierismul si ce trebuie sa facem daca ia foc oala de pe aragaz. Desigur ca stiti, dar repet: nu se stinge in nici un caz cu apa! Daca va tin nervii puneti un capac deasupra, iesiti din bucatarie (daca nu reusiti sa stingeti incendiul), inchizind usa-n urma. NU cu cheia. Iesiti din apartament inchizind in urma usa, dar NU cu cheia. Ajunsi afara puteti suna la 112. Valabil si pentru incendii declansate in alte camere - ca si alea pot fi stinse cu capacu', nu-i asa? Peste lemn sau tesaturi se poate arunca si-o galeata doua trei de apa, ma rog, pina se stinge focul. Daca focul e prea puternic si e prea mult fum, tiriti-va spre balcon. Vecinii dintr-un bloc in care s-a declansat un incendiu sint rugati sa NU iasa din apartament. Sa inchida usa (NU cu cheia) si sa iasa pe balcon unde vor putea face exercitii de intarirea muschilor pectorali si de pe brate. Si sa sune si ei la unu unu doi, pentru mai multa crediblitate (glumaaaa). Bine, toate astea se intimpla in Suedia, unde cladirile cica sint construite ca sa reziste o ora pe timp de incendiu. De aceea sint rugati vecinii sa ramina in casa. * Si sa va cumparati alarme de incendiu si extinctoare, fratilor! Dupa teorie a urmat practica. Adica vizita la cazarma pompierilor unde am urcat gratios in camion, am aflat alte detalii despre aceasta brava meserie si meseriasii ei. Ni s-a mai spus ca pompierii vin in caz de incendiu, om la apa, pisica in virf de copac si masini imbratisate. 
(Merci, Rose, pour la photo!)
E interesanta ideea de a face educatie la orice virsta, mai ales cind subiectii sint cetateni veniti din diferite colturi ale lumii. Noi credem ca stim cum sa facem fata situatiilor de criza (de parca ni s-ar intimpla noua asa ceva, d'oooh!), dar viata bate filmul si, mai ales, scenariile din capul nostru. 
Alte stiri din Suedia. Tot duminica, pe linga furtuna de care am pomenit mai sus, s-a aprins si prima luminare de Advent, despre care am mai scris si anul trecut pe vremea asta. Anul asta, dupa cum se poate vedea cu ochiul liber, tonul e mai saltaret si inima mai nepasatoare. Pentru ca, zice-se, prima iarna suedeza e grea, dup-aia se obisnuieste omu'. Personal ma tratez dupa metoda "cui pe cui se scoate": combat raul de Suedia invatind limba suedeza! Ba am atirnat si stea in geam, dupa cum se vede:
Am fost la magazinul sirbesc unde s-ar gasi si produse romanesti. Erau seminte Nutline, 2 euro pachetul, sa ramiie in raft pina mi s-o face dor mai mult de Romania. O sa mai fac cercetari, poate mi-a scapat ceva. Mi-am luat marar si castraveti murati! Erau si costite afumate, dar nu-mi prezentau prea mare incredere. 
Cica suedezii cumpara mustarul de Craciun de la farmacie. Am citit eu la ziar. Daca vad ceva asemanator, bag stire cu poza.
Inca una si ma duc: miine se serbeaza si aici Sf. Andrei, sub forma Andreas Anders, ceea ce va doresc si voua. Si la multi ani!

10 comentarii:

  1. Tare fraza: nu cu cheia!!! :))
    La mine tre sa pleci OBLIGATORIU cu cheia in buzunar altfel risti sa ramai pe afara! Usile se inchid toate automat si asta e prima grija cand iesi din casa ;) Cel putin la blocuri, nu stiusituatia la casele private.
    E misto chestia cu scolarizarea... dupa cum bine zici multi "subiecti" sunt veniti din diferite colturi... (unele colturi nici usa la casa nu au asa ca este de inteles) iar programa scolara cred ca a fost facuta din prisma majoritatii... pentru ca nu cred ca suedezii se asteapta la un numar mare de cursanti europeni ;) sic!
    Aici la incendii.... e bine! Adica la modul ca statul nu iti spune (cere - obliga) sa ai extinctor in casa ci este obligatorie alarma plus ASIGURAREA DE CASA.... Cheie nu trebuie ptr ca pompierii la fel ca si politia au pass si intra peste tine in casa.... de sunat nu trebuie sa suni la ei pentru ca vin singuri: alarma e conectata automat la ei. Doar in cazuri de astea in care se gaseste cate un destept care sa o anuleze.... atunci poate vre-un vecin isi face mila si suna sa intrebe de ce nu mai vin pompierii pentru ca AAAAARDE!
    Pompierii, da, sunt baieti saritori: vin sa te ajute in orice situatie.... chiar si sa iti umple acvariul =))=))=)) Acum ceva saptamani umpleam acvariul pe la 2 noaptea si iesisem pe terasa la un fum facand calcule cam in cat timp se va umple "dihania".... si vad niste luminitze albastre inaintand usor: pompierii.... 2 masini =))=)) Imi vad de tigara linistit si cand intru inapoi in casa..... aud o drujba pe hol: luase foc in bucataria apartamentului de deasupra iar vecinul dormea linistit in casa cu siguranta pusa pe usa! Asa ca baietii au pus drujba in functiune.... au bagat furtunul pe scara..... si in 5 minute aveam cata apa doream in casa! Eu fiind la parter toata apa a venit pe scari la mine.Fara daune. Ce e de remarcat insa... a doua zi vecinul mi-a strecurat in posta bilet cu copie dupa asigurare pentru "eventualele daune". Fara sa il vad la fata.... fara sa reclam nimic... fara sa zic ceva. ;)
    Hmmmm..... "inima mai nepasatoare".... frumos spus!

    RăspundețiȘtergere
  2. Avec grand plaisir :)

    Je te ramène un petit cadeau demain si j'y pense :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Wow, e super chestia aia, cu şcolarizarea !!!
    Mă gândesc că ar putea fi importată şi în România, gen "ce să faceţi dacă, în timp ce sunteţi acasă, intră ,peste voi, un( doi, trei , sau, mai mulţi) hoţi ?
    Vă spui io, în nici un caz nu sunaţi la 112 !!! Pe lângă faptul că, oricum, veţi fi prădaţi, veţi pierde timp şi bani încercând să convingeţi centralista că chiar sunteţi prădaţi ! pus că, folosind mobilul, posibil ca hoţii să vi-l ia şi pe ăla !
    Altfel spus, da, azi e Sf. Andrei, motiv pentru românii de toate numele şi etniile să se beţivească, de data asta cu un scop relativ nobil!
    De aia mă grăbbbe..., hic, gră...,hic, grăbesc şşşi i...hic, io...La mulţi ani, Aido !

    RăspundețiȘtergere
  4. Rose: tu y as pense et c'etait tres bon!!! merci encore :)

    RăspundețiȘtergere
  5. unule, deparazitasi, bre, blogu'cela?? ca mi-e frica sa intru-ntr-insul! noroc ca te cetesc cu google readeru', altfel as muri de doru' lu' matale:p

    RăspundețiȘtergere
  6. Nimeni: usi care se-nchid automat si politia care are pass peste tot?? hmm, nu-mi place deloc cum suna... si aici exista passuri, dar nu si la usile oamenilor, SPER. cel putin asa ne-a zis si aratat nenea pompierul: daca inchideti usa cu cheia, trebuie s-o spargem cu unealta asta - un soi de berbec.
    da, programa e facuta pentru cei "fara de colturi", dar aflu si eu chestii noi. genul asta de vizite poate fi facut si de liceenii nostri, sa invete cum merg treburile in societate (muzee, trezorerie, pompieri, administratie). asta ar fi o buna cultura civica.
    si aici te obliga asigurarea sa ai alarma si stingator cu praf. numai ca alarma nu e conectata nicaieri, asa ca tu trebuie sa suni (sau vecinul) la 112.
    interesanta povestea si normala reactia. gentil ar fi fost sa-ti ofere o sticla de vin ca sa-l ierti de deranj :p

    RăspundețiȘtergere
  7. :)) Nuuuuu.... vinul e scump bre!!! ;) si cine stie, poate s-a gandit omul ca una nu o fi de ajuns si ai mai cer ;)) Reactia tine de normalitate... lucru cu care incet incet ma obisnuiesc.
    Faza cu usile... zau de o inteleg: am montat usi la viata mea destule.... de la normale pana la cele blindate sau cu acces electronic.... dar sa mor de inteleg sistemul usilor de bloc: fara sa aiba nici un sistem electric-electronic.... dupa ora 17 sau 20... toate usile blocurilor se inchid si trebuie sa folosesti cheia de acces. Cele de apartament e simplu: nu avem clanta pe exterior.... asa ca e simplu. Ce e iar interesant... parca am mai spus-o dar epet: cu o singura cheie..... iti deschizi: usa blocului, usa de apartament, usa de la subsol ca sa intri in "camara", usa de la acoperis (alta camara), usa de la spalatorie, de la uscatorie.... cea de la sauna si cea de la..... camera frigorifica a blocului ;) Deci cu o cheie le faci pe toate! A.... si cu aceeasi cheie.... accesezi si liftul cand vrei sa mergi direct la subsol si nu pe scari! Faza e ca.... nu poti deschide usa vecinului =))=))=))
    Ps: eu ca sa deschid usa la apartament invart in stanga :P antiorar (ca mi-am amintit de un comm de al tau, dar in fond tot tu ai dreptate: am usa pe dos si ca sa o deschid.... tot ca si cum as inchide-o actionez)Cheile aici sunt facute de o singura firma (monopol de stat bineinteles ;) ) numita ABLOY... ei au sistemul asta multifunctional, iar ca sa iti faci o dublura la cheie..... tre sa dai o gramada de explicatii si semnaturi, unde mai pui ca: daca se anunta pierderea unei chei... respectivul plateste inlocuirea TUTUROR yalelor in blocul respectiv (iar blocul nevestei... are 9 scari si 200 apartamente)
    Despre politie... eu spun ca este un lucru bun - pot interveni mult mai rapid in orice situatie . Plus ca... aici puterea suprema intradevar este in mainile politiei! Despre modul lor de operare, scolarizare sau comportament.... e alta poveste (sau SF)
    In tarile nordice faza cu scolarizarea e simpla: investesc ACUM... pentru mai tarziu si mai ales: in interes propriu, asa gandeste statul (asta cel putin este parerea mea) pe cand in Ro observ cu stupoare cum statul isi taie singur craca e sub picioare reducand bugetele exact acolo unde nu trebuie si in felul asta.... scoatem pe banda rulanta generatii de inculti. Dar asta e alta poveste.... vorba aia: fiecare cum isi asterne.... asa doarme ;)

    RăspundețiȘtergere
  8. La multi ani!
    http://www.youtube.com/watch?v=ogBTvf-zg58&feature=related

    RăspundețiȘtergere
  9. Le Fee: la multi ani pentru ieri, pentru azi si pentru fiecare zi!

    RăspundețiȘtergere
  10. Nimeni: vaz ca Finlanda e un stat mai politienesc decit Suedia. ptiuu, ce noroc am!!

    RăspundețiȘtergere

Lăsați răspuns aici: