18 noiembrie 2011

Cronica de Suedia - 11

Hai sa iau o cronica aperitiv inainte de a ataca alte Bucatarisme. * Am aflat chestii interesante in timpul vizitei la Skatteverket, care e Starea civila + Serviciul de impozite la suedezi. * Hmmm * Cica aici la noi in Suedia poti sa-ti schimbi numele si prenumele dupa cum vrea muschiul tau! In unele cazuri nu te costa nimic (daca vrei sa stergi vreun prenume din sirul lung de pe certificatul de nastere sau daca te casatoresti si iei numele de familie al adoratului/adoratei. Daca vreti sa va cheme Georgescu dupa nunta, desi inainte va chema Popescu, respectiv Ionescu si vitzavercea, atunci marcati banu'. * Deci da, toata lumea plateste taxe si impozite, mai putin niste exceptii pe care nu le-am aflat inca. Ca toti se arata deschisi si te-ndeamna sa le pui intrebari, dar pentru raspunsuri tre' sa te adresezi la colegu'. * Cu cit esti mai bogat, cu atit platesti mai mult, da? Si fii dragut, nu mai munci la negru, ca nu platesti impozite. Si daca nu platesti impozite, nu mai sint bani pentru copilasi si pentru spitale. * Numarul ala personal pe care il are fiecare individ ce respira aer suedez are si el o logica precum si un altgoritm de stabilire a ultimei cifre (numita " de control"). * Lucrurile astea le afla si copiii, ca de mici li se explica ce si cum functioneaza modelul suedez. * In rest, toate bune si frumoase, ziua lumina scurta si frig mare. * Tot din cauza ca merg la scoala am aflat si ca nu ar exista reclame pe canalele tv de stat (neverificat) si nici reclame inaintea si dupa emisiunile pentru copii pe televiziunile ce emit din Suedia (detaliu de mare importanta).  * Si mi s-a mai confirmat, stimati concetateni, ca nu mai facem parte din lumea a treia, precum colegii mei mai mult sau mai putin arabi, care primesc bani sa mearga la scoala pe care o termina in 2 ani, nu ca superdotatele si neplatittele ca mine care, cica, sint gata sa o termine in 4 luni! * Am reusit si eu sa spun ora pe suedeza fara sa-mi mai plimb neuronul dintr-o emisfera in cealalta: ora 7.30 se zice, in traducere libera, "jumatate pina la 8", iar 7.35 suna cam asa: "5 minute dupa jumatate pina la 8". Aha.

5 comentarii:

  1. Ce frumos se exprima ora in suedeza! Ca in vechile contes de fees. De aia nu ajungeau niciodata printesele la timp! Dar nici vrajitoarele.:)

    RăspundețiȘtergere
  2. interesanta explicatie. imi da sperante. oi fi si eu vreo printesa, de mi-a trebuit atita timp sa interiorizez ora suedeza:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ei, cine stie? Poate chiar esti! Printesele trec prin probe initiatice. Aceasta e o proba peste care vei trece cu mult aplomb. Fac o vraja pentru tine! Cling!

    RăspundețiȘtergere
  4. Stau şi mă gândesc dacă să declar, sau nu, resbel Suediei. Motivul, nu contează, dar nu mai suport, mă doare fizic, literalmente( să-mi explici şi mie ce-nseamnă, îmi place de mor cum sună !)că suedejii ăia te forţează să-nveţi o limbă cu multe "o"-uri tăiate oblic, cu alte "o"-uri cu umlaut-uri...şi, în plus, după ce-ţi cheltui intelectul să le înveţi limba, îţi oferă doar zile scurte şi mult frig !!!
    Aido, vino la Focşani, aicea-i cald şi bine, sărăcia e generalizată şi, dacă cumva munceşti şi vrei să-ţi plăteşti impozitele, eşti făcut de râsul străzii !
    Oh, yes, asta-i România !!!

    RăspundețiȘtergere
  5. unule, vezi ca confuzionezi: oul taiat e la danezi, suedejii il au doar pe ala cu 2 puncte. de altfel, asa fac profanii diferenta intre suedeza si daneza pe hirtie. cum suna-n ureche e alta poveste. astept cu interes sa vaz (si-o sa dau de baut aci pe blog) daca imi vor da prima ca am absolvit SFI.

    RăspundețiȘtergere

Lăsați răspuns aici: