08 martie 2018

Un 10 la Monj


Grădina Mon Jardin 1965

Dacă vroiam să prind prima oră la școală luam tramvaiul 5. Trecea pe Magheru și avea stație la Vasile Conta, taman în fața blocului meu de la Biserica Italiană. Un ghiozdan ceva, un caiet. Nu luam niciodată mai mult de un caiet fie că aveam botanică, fizică sau sport. Îl văd venind dinspre Universitate. A doua stație era la Cinema Patria. Am timp să mă gândesc: ce am prima oră de mă grăbesc așa? Dar a doua? A treia stație a lui 5 era la restaurantul Mon Jardin, unde coboram, că liceul, Sadoveanu, era imediat pe dreapta. Spre Monj, cum îi ziceam noi, traversa Ovidiu. Îl întreb: bă, ce avem prima oră. Istorie. Și? Păi, aia cu Gh Doja. Dar a doua oră? Româna. Păi mai bine intrăm puțin la Poarta Albă să bem câte un țap. Așa am făcut, pentru că în anii 60 cârciumarii deschideau devreme. Poarta Albă era o berărie în picioare lipită de Monj. Peste Monj și Poarta Albă se ridică astăzi fostul hotel Dorobanți acum Johnson, așa ca să știți.

Ovidiu a plecat la a doua oară, nu mai știu ce-am vorbit. Poate de poker, de voleiul de la Radu din curte. Naiba mai știe. La masa mea s-a lipit un individ scund, cu părul mare în față, cu degete negre de tutun. Am băut câte o bere și brusc, văzându-mă în uniformă, m-a'ntrebat: ești de la Sadoveanu? Da. Nu cumva ești elevul meu, D.D? Ba da. Și eu îl recunoscusem: era Dragnea, proful meu de română. Nu te-am văzut niciodată la orele mele. Nu. Ai de gând să vii? Nu știu. Și când recuperezi? Ce? Am trecut de jumatea manualului. Repet: ce să recuperez? Înseamnă că știi ceva? Știu. Păi, ia zi ceva de Sadoveanu. I-am vorbit un sfert de oră de Sadoveanu, chit că nu-mi plăcea. Apoi, de Cezar Petrescu, de Rebreanu, aici proful a specificat: ăsta se-nvață la anu', de Labiș, de filmele cretine românești, d-alea cu Mihai Viteazul ieșind din apele mării la Mamaia, de Lovinescu sau de Mateiu Caragiale. N-a scos o vorbă. Citești, a apucat să zică. Da, foarte mult. Îți dau 10 pentru azi și te anunț când avem teză. Ne-am dat mâna și-am ieșit amândoi. La a treia oară vroiam să mă duc, că-mi plăcea profa de rusă.

La întoarcere nu mai luam tramvaiul 5. Ne opream la Eugen să jucăm poker. Io am pierdur odată cu un full de valeți o sumă foarte mare. Cam așa era. Da, cam așa.

D.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: