21 decembrie 2013

Filmul de duminică: 21 decembrie 1989

Mă sculasem de 10 minute când a sunat la interfon. Erau Meluş şi Tică, tovarăşii mei de slujbă. * Haide, bă, te-ai sculat? * Era ora 5 dimineaţă şi am plecat cu Dacia personală spre sediul ITB din Şerban Vodă. * Cum am ieşit de la mine, din Piaţa Lahovari, am observat agitaţie pe stradă. * Pe Magheru, Bălcescu şi chiar prin piaţa Romană treceau autobuze ale ITB-ului pline de oameni şi lozinci scrie pe pancarte mari. * Toate o coteau pe str G. Enescu şi coborau la Sala Palatului. * Ne-am zis că trebuie să ne luăm după ele, şi să-l dăm dracului de serviciu în ziua aia de 21 decembrie, pentru că simţeam că se va întâmpla ceva ieşit din comun. * Am parcat Dacia jos la blocurile sălii Palatului. * O mare de oameni cobora din autobuze, o alta venea pe jos pe Calea Victoriei cu pancarte, cu lozinci strigate: Ceauşescu PCR, Ceauşescu şi Poporul şi altele. * La un moment dat, puţina circulaţie auto a străzii s-a întrerupt. Nu veneau decât coloane de oameni ai muncii pe jos, într-o singură direcţie: Piaţa de sub balconul CC-ului. * Ne-am instalat şi noi la artezianele de sub balcon, cele care sprijină clădirea securităţii de vizavi de CC. * Apoi, s-a auzit că va fi un miting la care va vorbi tovarăşul Ceauşescu. * Ne-am dat seama că nu mai putea fi vorba de niciun serviciu, am rămas pironiţi, împreună cu sute de mii de ochi, pe balconul CC-ului. * La ora 9 Ceauşescu a început să vorbească. * Nu-l asculta nimeni, în schimb, din mulţime, se auzeau sloganurile cunoscute: Ceauşescu, Viitorul, Ura, Ura şi poporul sau cam aşa ceva. * Omul n-a vorbit mult. Dinspre Atheneu, cumva de deasupra noastră, s-au auzit hiuduieli. Era de necrezut. Huiduielile s-au amplificat, iar apoi, brusc, de lângă noi, cineva a rupt cordonul de miliţie care ne înconjura şi a luat-o la goană spre Inter. * Am intrat şi noi în coloană, de fapt mulţimea care fugea spre Inter, în timp ce în piaţa de sub balcon se auzeau în continuare şi huiduieli şi sloganurile cunoscute: Ceauşescu şi Poporul. * Era ora 11. * Am ajuns şi noi la Inter şi ne-am hotărât să rămânem în stradă toată ziua, ba chiar şi noaptea dacă era nevoie. * La Inter eram deja 100 de oameni, care n-au mai fugit nicăieri. * Se striga Jos Ceauşescu. * Se dansa. * Dinspre Batiştei a apărut Adrian Păunescu. Un tânăr a încercat să-i bage un steag pe gât. Dizgraţiosul poet a fugit. * Apoi, dracu' la pus, a apărut un miliţian, care a observat că dispozitivul Inter nu era apărat de nimeni, toată miliţia fiind în Piaţa Palatului. * Gradatul a fost linşat. * Încet, încet rândurile celor care am rămas la Inter s-au îngroşat. * Veneau şi alţi prieteni: Pepi Preda, Carmen Paraschivescu, Milu Hossu, cu toţii actori la Nottara. * Era abia ora 12. *  În clipa aceea noi, io, Meluş şi Tică, ne-am jurat că ne vom schimba meseriile. Vom face, din acea zi de 21 decembrie meseriile care ne erau dragi şi pe care comunismul idiot al ăstora ni le interzisese. * Io, am zis, voi lucra în presă, apoi mă voi dedica scenariilor de film. * Din 1990 am lucrat Caţavencu, iar astăzi, în 2013 asta fac, scenarii de film. * Meluş a declarat că se va duce acasă, omul e din Braşov, şi se va întoarce la meseria lui, prof de filozofie. * Acum e director de liceu în Braşov. * Tică a spus ce se va ocupa de afaceri. * Acum are pământ mult în zona Bârladului şi face export de grâne şi nu-i merge rău. * Dar filmul ăsta, 21 decembrie, abia începea. * A suivre.

Denis

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: