14 februarie 2012

Cronica de Suedia - 18

Unde ramasesem? Aaaa... cu scoala, cu biblioteca. Azi am aflat ca pot sa-mi prelungesc pe internet perioada de imprumut, dar ca trebuie musai sa restitui cartea in viu, pe tejghea. Precizez in special (si cu invidie) pentru Nimeni care are bafta, acolo la el In Finlanda, sa lase cartea intr-o cutie speciala... aflata unde-l apuca "Sfirsit"-ul lecturii. (S-a notat c-am exagerat?!) Tot pentru Nimeni zic, dar si pentru cine are urechi sa auda in tara: asa e, dom'ne, se investeste masiv in invatamint! Ti se xeroxeaza pina si lectiile din manual. Ti se imprima pina si temele, daca le trimiti pe mail la prof. La cursurile de suedeza invat despre obiceiurile de pe-aici, cum se insoara omu', cum moare si unde purcede el dupa... Am avut o serie de texte si despre violenta in familie, pline de copii batuti pina la singe, ocazie cu care ni s-a reamintit ca acum sportul asta e interzis si pedepsit cu inchisoarea. Suedezii vorbesc fara jena si despre actele fiziologice, chiar si la televizor. Toate subiectele pot fi dezbatute (droguri, pedeapsa cu moartea, cum platesti factura la gaz pe internet). Ba am aflat ca la facultate poti face cursuri despre Harry Potter si Istoria fotbalului!
Da' sa lasam asta la o parte pentru moment si sa ne intoarcem la starea vremii. Am remarcat ca romanu' sta cu ochii pe buletinul meteo ca pe butelie. La mine pe strada se incalzeste vremea, zapada s-a transformat in ploaie, iar peticele de nea vor deveni si ele balti, dupa cum e si firesc in coltul asta de lume. Am scos saniile de la naftalina, am inaltat 5-6 centimetri de oameni de zapada, de-acum gata, asteptam ghiocelul! Care de fapt a iesit prematur inainte de marele ger, saracu', sa vedem daca-si mai ridica clopotelul de sub pilota de nea.
Cu ocazia Alla hjärtans dag, adica azi, s-a dublat pretul la flori si s-au publicat mesaje de amor in toate ziarele, printre reclamele la oferte de sezon. Toate pretextele sint bune pentru ca magazinele sa faca profit, nu? Tot in ziare vad constant reclame la "aur cumparam! pret bun dam!". A saracit lumea pe aici, dom'ne!

6 comentarii:

  1. Iti scrisesem un comentariu luuuung despre scoala, dar vad ca nu a aparut si e mai bine asa....
    Scoala! Ce scoala?.... Eu am inceput vacantza... 2 saptamani ;)
    Ps: tu.... nu ai? ;));))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e vacanta numai pentru scolarii "normali".

      Ștergere
    2. Da` ce.... tu nu esti "normala" ? ;))
      Aici astazi chiar au terminat liceul "tinerele sperante" finlandeze! Si un alt obicei "nou" ptr mine: la terminarea liceului.... se urca fostii liceeni in camioane (in bena) si fac o tura de oras impartind (aruncand) bomboane trecatorilor. "ploaia de bomboane" mai e numita popular... iar seara bineinteles: petrecerea si inmanarea sapcilor albe! Asta e o alta chestie noua aici: cei care termina liceul primesc o sapca alba.... pe care o poarta cu mandrie in fiecare an la o anumita sarbatoare si doar atunci (am uitat cum se numeste sarbatoarea dar.... Google frate ;) )
      Ps: Multumesc oricum... dar nu trebuia sa mai pui comm... si asa e lung si plictisitor. ;)

      Ștergere
    3. nu, nu sint " normala", sint " adult care invata" . aici liceul - scoala in general - se termina in iunie. si bacaulareatii (se numesc deja stundeti) au si ei o ceremonie asemanatoare, cu party la restaurant cu clasa si profii toata noaptea. am mai scris despre asta, ca dau si bairam acasa de majorat cumulat cu terminarea liceului.

      Ștergere
  2. Nimeni: ai dreptate!!! eu l-am citit pe mail si n-am apucat sa-ti raspund, da' acum vad ca nu apare pe blog!!
    incerc sa fac un copy-paste.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Comentariul lui nimeni... recuperat:

      Chestia cu "haur".... e valabila si aici, si chiar se investeste in reclama de "genul asta".... la metrou de exemplu sunt panouri destul de maricele unde troneaza: Iau haur neamuleeeee!

      Xeroxarea.... chiar facusem o poza "dedicata"... cu locul unde troneaza xeroxul si baxurile de hartie NEPAZITE DE NIMENI... profii vin... xeroxeaza carti, cursuri etc si... le distribuie elevilor.
      In "acvariu"... adica sala de net... sunt 3 imprimante la care orice elev poate sa printeze dupa pofta inimii. Am facut poze si la computerele aruncate prin scoala dar mai important decat asta este.... panoul cu mersul autobuzelor care "troneaza" la iesirea-intrarea in scoala: acolo vezi CLAR in cate minute vine autobuzul-tramvaiul de care ai nevoie si.... la cate minute vine al2lea fara sa mai stai aiurea prin staia care e la 2 min de scoala
      "Cutia magica"... de la biblioteca nu te scuteste de un drum personal acolo.... dar iti faciliteaza programul personal: poate nu ai timp sa e incadrezi in orarul "lor".... dar ai posibilitatea sa folosesti orarul tau ;)
      App de orarul tau: am vazut un sistem folosit la salile de fitness: NON-STOP! Adica... ai cardul personal de acces... intri iti faci treaba si pleci... chiar si la 2 noaptea sau cand te "apuca"...
      Chestia cu prelungitul online.... beneficiez cam de multisor de el: prelungirea se poate face maxim de 3 ori dupa care esti obligat sa restitui cartile sau ce ai imprumutat din biblioteca (muzica-filme p suport cd sau dvd - jocuri ptr copii... lego-puzzle sau gen piticot....) In schimb profit de un dictionar Rom-Fin.... datorita cardului separat al sotiei: 3 luni il inchiriez eu.... il predau si... il iau 3 luni pe cardul nevestei ;)

      Ystävänpäivä (Alla hjärtans dag) ... pana si pe asta au pocit-o finlandezii: in traducere "libera" inseamna ZIUA PRIETENIEI... deci nu scapa nimeni... de facut cadouri!!! Daca in celelalte variante de valentines... faceau un cadou la iubita-prietena-amica-nevasta.... aici e generala traba: toti trebuie sa faca cadouri!!!! Si uite asa am dat doar pe buchetul de flori 35€... (iam zis nevestei ca e ultima data cand ai iau flori =)) ) Pana acum a tot primit... dar nu stia preturile! Cand a auzit... a vrut sa ma "bata" : "Pai cu 50€ imi faceam manichiura!!! Data viitoare mai bine imi dai banii" =))=))=))=))
      Ca o compensare.... aici este si IsänPäivä (ziua tatalui...) Deci am si eu o sansa la primit cadouri!
      Starea vremii =)) Uneori cand iti citesc prognoza "de Vrancea".... am impresia ca acolo s-a mutat nordul geografic.... Aici sunt momentan -10... dupa o perioada de -25... asteptam iar o coborare mai drastica dar... nu-i bai! Momentan in casa e bine, chiar foarte bine.... deja ma confrunt cu o problema la care multi li se poate parea tampita: am apa intr-un acvariu de 500L... de 27 grade fara sa folosesc nici un incalzitor nimic. Mai nasol e cu stratul de zapada.... tot creste. Pe strada in schimb... e negru (asfalt)
      Daca vrei.... trimit ceva zapada de urgenta la tine Aida... stiu ca tie iti place mult ;)

      Ștergere

Lăsați răspuns aici: