Creştinii ortodocşi cred că, după moartea unui om, sufletul acestuia mai rămâne
printre cei vii vreme de 40 de zile. Se spune că în acest răstimp sufletul retrăieşte
viaţa pe care a dus-o pe pământ, înainte de a urca în ceruri, la sfânta judecată.
Autorul Fiului* nu se consideră
nici măcar creştin, ci ateu. Dar alegerea de a nu avea Dumnezeu nu-l lipşeste
de o mare încercare pe care viaţa i-o dă, moartea unicului fiu, şi de chinul de
a trece peste aceasta. Ȋntr-o oarecare măsură, povestea cuprinde depănarea firului
vieţii celui care s-a dus. Ne aflăm, desigur, într-un prezent al durerii celei
fără de consolare şi fără de sfârşit, în care cronologia depinde de momentele
de linişte ale tatălui, urmărit, detaşat, de către… fiu. Sufletele nu au
sentimente, nu-i aşa ? Ele au secrete care se ascund în pământ sau în urna
cu cenuşă. Fiul este cel care povesteşte, nescăpându-şi tatăl din ochi,
transcrie fidel gesturile acestuia în timp ce rememorează ultimele clipe ale…
propriei vieţi, ultimele zile, ultimele întâlniri, însoţite de regretul tatălui
de a nu-i fi fost alaturi suficient şi de bucuria de a fi împărtăşit, totuşi,
sentimente şi momente de intimitate. Ce rămâne după moartea unui om ? Ȋn
afara durerii şi remuşcărilor, doar efortul de a recupera părţile necunoscute
ale vieţii aceluia care nu mai există, într-o tentativă sisifică de a
reconstrui, de a recompune solid din amintiri şi mărturii o prezenţă necesară
pentru a merge mai departe.
O mare parte a cărţii cuprinde descrierea momentului « înmormântare »,
care trebuie organizată de părinţii aflaţi în stare de şoc, în urma morţii
fulgerătoare a unicului lor fiu. Viaţa-realitate continuă şi ea cere
luciditate. După vestea morţii unei părţi fizice a corpului lor, trebuie să decidă
cum să o îmbrace, apoi dacă doresc să o bage sub pământ sau să o incinereze. Trebuie
să aibă prezenţa de spirit să fure puţină cenuşă, ca suvenir. Apoi trebuie să
decidă cum să fie placa funerară. Toate aceste acte sunt făcute de nişte părinţi
disperaţi, care nu reuşesc să se resemneze. Chiar şi repetând de mii de ori
cuvântul moarte, prin gura / peniţa
fiului, până când se dezgoleşte de sens, tot nu reuşesc să accepte moartea fiului lor. Tatăl
îi cere ajutor fiului să-l ajute în acest sens, să domolească durerea, de unde şi
această carte cu scop terapeutic. O carte care încearcă să-l elibereze pe tată şi
să-l ţină prizonier pe fiu. O carte care să-l facă să trăiască mai departe, să
celebreze viaţa cu orice preţ, chiar dacă sufletul e trunchiat iremediabil. Această
carte e cutremurătoare prin subiectul abordat, dar şi îngrozitor de lucidă şi
plină de umor, în ciuda lacrimilor care ţâşnesc la fiecare pagină. Subiectul e
pe cât de intim, pe atât de universal şi ne priveşte pe toţi, fie în
trecut, fie în viitor. Michel Rostain reuşeşte să unească, mesteşugit, aceste valenţe
într-o carte de suflet, cântec de lebedă şi de pasăre Phoenix în acelaşi timp.
* Le Fils de Michel ROSTAIN, OH !
Éditions, 2011, Franţa
Premiul Goncourt pentru debut, 2011
Aido!Aido,'aidi, bre, mai scrie-ne ceva !!!
RăspundețiȘtergerela asta lucrez, domnu'sef, e pe vine!
RăspundețiȘtergerevreau si eu cartea! :(
RăspundețiȘtergerecitesti în franceza? nu cred sa fi fost tradusa. as traduce-o eu, dar nu am timp chiar acum.
Ștergere