Cum l-am transformat pe Eminescu în «icoană civilă»
Sunt departe de ţară, iar unul dintre
avantajele acestui fapt este că nu sunt obligată să asist pe viu la
manifestările naţionaliste.
La date fixe ni se urcă
românismul la cap şi ne cinstim eroii, diversele uniri şi poetul
nepereche. Am abolit serviciul militar, dar împrăştiem cu zel poezii
patriotice cu mesaj războinic. Dănţuim “Hora Unirii”, dar ne dispreţuim
regional şi provincial. Cât despre Eminescu, îl iubim cu foc numai după
ce-am scăpat de tocit comentariile la poeziile din programa pentru bac.
Ghinionul săracului poet, ridicat pe un piedestal la care poate nici nu a
visat. În jurul lui s-a creat o asemenea legendă că nu m-aş mira să aud
că ar fi sanctificat într-o bună zi, mai ales că a scris şi poezii cu
temă religioasă şi a murit ca un martir, după unele voci. Ghinionul
altor scriitori care nu au loc în manuale, deoarece studiul operei lui
Mihai Eminescu ocupă un spatiu disproporţionat. Cu tot respectul pentru
acest scriitor de mare valoare, cred că ar trebui să reducem din atentia
care i se acordă şi să facem diferenţa între omul de cultură şi
simbolul naţionalist hiperadulat în care a fost transformat. Iată, ziua
lui de naştere a devenit Ziua Culturii Naţionale! Eminescu a căpătat un
avatar sub forma unui zeu la fel de intangibil ca şi luceafărul pe care
l-a descris în poemul omonim. Sintagmele folosite în comentariile la
geniala-i operă bat suta de ani. Nu dă bine să te abaţi de la discursul
clasic, are rang de blasfemie orice vorbă care i-ar putea întina
reputaţia (precum cele din această cronică, de exemplu). Însă aura
care-l încojoară e exagerată. Ca rezultat al îndoctrinării, ne simţim
obligaţi să mimăm entuziasmul, chiar dacă lacrima care se scurge din
ochiul celui care-i recită poeziile e reală. Îl luăm pe Eminescu la
pachet, integral, tot ce a scris e absolut minunat, de la poeziile de
dragoste la articolele virulente din « Timpul ». Despre el nu se
vorbeşte decât la modul admirativ şi superlativ, cu atât mai mult cu cât
este atât de «contemporan». Uneori am senzaţia că generaţiile care i-au
urmat sunt obligate să plătească tribut pentru că el a fost atât de
nedreptăţit în timpul vieţii sale. După moarte a fost transformat în
icoană civilă, demiurg al literaturii române, ocupând durabil un panteon
care îi este dedicat în exclusivitate. Epigonii şi criticii literari au
creat fundamentalismul eminescian care se ţine bine şi la începutul
secolului 21. E poetul nostru pe veci nepereche şi genial, adevăr atât
de înţepenit în mentalul colectiv românesc de parcă ar fi un articol din
Constituţie. Iubirea pentru Eminescu e pe locul 2, după iubirea pentru
Dumnezeu, necesare şi indubitabile datorii sentimentale ale unui bun
român. O iubire necondiţionată, bazată de cele mai multe ori doar pe
lectura a câtorva poezii şi citate din critici literari, dar cultivată
din fragedă pruncie în templul numit şcoală. Avem nevoie de mitul
Eminescu, pentru că e unul dintre stâlpii naţionalismului românesc. Şi
dacă, presupunând prin absurd, am îndrăzni să-l dărâmam, pe cine punem
în loc? Clasica dilemă românească.
Desigur, acestea sunt doar nişte gânduri care răsar doar o dată pe an, la zi fixă, şi trebuie tratate ca atare. În restul anului, pentru cei care îşi permit, contactul cu brandul Eminescu se rezumă doar la atingerea bancnotei de 500 de lei.
Desigur, acestea sunt doar nişte gânduri care răsar doar o dată pe an, la zi fixă, şi trebuie tratate ca atare. În restul anului, pentru cei care îşi permit, contactul cu brandul Eminescu se rezumă doar la atingerea bancnotei de 500 de lei.
De citit si comentat si în Ziarul de Vrancea.
Dacă îl dărâmăm, îl punem în loc pe Cozmâncă, că-i din aceeaşi zonă. Sau pe Andreea Marin, că-i din aceeaşi zonă. Aşa că, nu te mai căina, nu fi nemulţumită patetic lăcrămoasă.
RăspundețiȘtergereasta e razbunarea pentru anii de tocit comentarii la Eminescu si de privit emisiuni lacrimoase dedicate neperechiului - de unde si lacramosenia personala, m-am molipsit. de dimineata mi s-a umplut fesbucu' cu omagii. astept ziua aia în care o sa se faca o critica onesta genialului.
Ștergere