Vechi proverb dac: Prostituţia este atunci când dacă ai probleme în căsnicie, la slujbă, cu noua secretară, la alimentară, la sport şi în sala neagră de cinematograf baţi de trei ori la uşa ei şi totul se rezolvă. Plăteşti cu shekeli. Plăteşti cu euro. Plăteşti cu dolari.
Aşa se întâmpă şi in casa soţilor Dorina şi Arie, ea transformându-şi frumuseţe de apartament cu patru camere pe hol într-un stabiliment erotic de consum. De ce-o face Dorina? Să zicem că n-are bani şi e destul. Dar nu-i numai asta, în felul ăsta, ea îşi mai alungă tristeţea şi singurătatea deşi este capul unei familii numeroase. Vrea să-şi alunge spaimele, neîmplinirea şi falimentul în care a dus familia afaceristul care e soţul ei.
De la o întâlnire întâmplătoare pe stradă, Dorina, excelentă Virgina Mirea, adoptă o prostituată, Naomi, rol perfect Ileana Olteanu. Naomi o convinge pe Dorina de beneficiile materiale ale bordelurilor. Îi propune chiar să deschidă la ea în uriaşul apartament un elegant bordel. Dorina, cu gândul la câştig şi la viaţa trepidantă pe care o va duce de acum, încolo acceptă. Evident, fără ştirea familiei: soţ, copii, bunică.
De aici începe nebunia, dezgheţarea spectacolului. În apartamentul Dorinei vin zeci de oameni dispuşi să plătească delicii sexualele. Este un moment super ritmat, hazos, hilar, muzical pe care regizorul Ion Caramitru l-a orchestrat excelent.
Performanţa financiară, veselia elegantului bordel patronat de Dorina se termină brusc odată cu apariţia poliţiei. Acesta este de fapt şi mesajul autoarei Edna Mazya, care sugerează că împotriva prostituţiei trebuie luptat prin orice mijloace. Mesaj pregnant, care domină trist finalul poveştii.
În casa Dorinei avem de a face cu mai multe relaţii: între Arie şi Dorina, capii familiei, între bunica Anca şi aceeaşi familie, între fiica Bambi, fugita în Australia, şi aceeaşi familie, şi dintre Ylai şi Sarit cei doi copii ai familiei, relaţii care sunt bine trasate de autoarea Edna Mazya, şi foarte bine susţinute de actori şi regizorul spectacolului Ion Caramitru.
Pomenim actorii, pentru că fără ei am fi ascultat această piesă la radio într-un bar de lângă teatru: Virginia Mirea, Alexandra Halic, Andrei Finţi, Teodora Mareş, Silviu Biriş, Afrodita Andone, Ileana Olteanui. Diana Sar, Cosmina Olăroiu, Daniel Badale, Alexandru Hasnaş, George Piştereanu, Mihai Verbiţchi, Viorel Florea, Alexandru Popescu, Nicoleta Tase şi Aris Bănuţoiu. Trupă bună, la fel ca şi scenografia datorată Florinelei Popescu Fărcăşanu.
Un spectacol uşor, cu mesaj puternic, o piesă bulevardieră, şi TNB se află pe bulevard, spectacol care trebuie văzut neapărat. O premieră care, suntem siguri, va avea o carieră ceva mai lungă.
Spectacolul NOII INFRACTORI de Edna Mazya, regizat de Ion Caramitru, de la Teatrul Naţional, beneficiază de un caiet program deosebit, pentru că este ilustrat de Horaţiu Mălăele.
Ilustraţie care ne aduce aminte de alt proverb dac: Cine sapă prostituţia altuia, vine poliţia.
11 martie 2019, Denis Dinulescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Lăsați răspuns aici: