08 decembrie 2019

Trei Surori de Radu Afrim, la TNB



Foto Radu Afrim

Prin sală trece o rachetă care trebuie să plaseze în Cosmos un satelit. Pe un ecran foarte mare îi urmărim mersul prin văzduh. Satelitul care trebuie instalat pe orbită duce cu el toate gândurile noastre. Mai ales pe cele de dragoste. Un proverb malgaş spune: fără dragoste, acest unic satelit n-ar duce niciun gând în Cosmos, nici bun nici rău. Cel care adună gândurile celor trei surori este BobyK68, un cosmonaut aciuat în familia celor rei femei cu rolul de martor obiectiv al epocii în care ne aflăm. El preia în casca sa uriaşă gândurile şi frământările din casa Maşei, Olgăi şi Irinei şi le transmite în satelitul cu pricina, nu înaine de a le vedea şi noi.


Despre ce gânduri e vorba? De ce numai ale celor trei surori? Sunt cumva altfel decât ale noastre? Nu. Sunt aceleaşi: dragoste, iubire, corupţie, viaţă, eşec. Pentru a surprinde mai bine atmosfera şi relaţiile familei, Radu Afrim, regizorul spectaolului, ni-i adună pe toţi la o masă. Cum ar veni, masa de dumincă a oricărei familii din lume. Scena are poezie, este minimalistă şi conţine toate gândurile personajelo, ba chiar şi ale noastre din sală. Aici, la masă, are loc o greşeală gravă a lui Afrim: se discută la liber despre Gorbaciov, revoluţie, defrişări şi alte alea pe care n-aveam nevoie să le auzim pe scenă. Eu, de exemplu, mă gândeam la ziua de mâine sau de ieri, în care vroiam să-i invit pe Rolling Stones la masă, dar episodul destul de lung cu ce-a făcut şi-a dres Gorby m-a scos din proză. DE fapt toată sala gândea, toată scena, vroiam ca satelitul să ne ducă gândurile aiurea, undeva ca să trannsmitem dragostea noastră pentru orice. Mă rog, nu ştiu dacă mi-a ieşit pasajul ăsta, dar mă duc la satelit şi rectific.

Spectacolul Trei Surori de la TNB, este susţinut puternic de trei, patru scene memorabile: clătitele făcute de Prozorov, Marius Manole, naşterea plodului Maşei, Raluca Aprodu, sexul obligatoriu din relaţia de dragoste Maşa şi Tuzenbach,Raluca Aprodu şi Istvan Teglas, şi sistemul de panouri uriaşe în care erau proiectaţi toţi membri familiei. Şi când nu se vedeau pe scenă. Foarte bun.


Actorii, da, actorii acestui excelent spectacol:Raluca Aprodu, Natalia Călin, Flavia Giurgiu, Marius Manole, Emilian Oprea, Istvan Teglas, Irina Movilă, Ada Galeş, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos. Scenariul şi regia Radu Afrim, cu un sincer bravo. Scenografia Irina Moscu. Felicitări pentru lavaliera fiecărui actor. În caietul program nu scrie cine a făcut racheta, pentru că vreau să treacă şi pe la mine, să-mi ia gândurile şi să le ducă nu ştiu unde ca să vadă şi omenirea ce zace în capul meu. Păcat.


Am ieşit târziu de la TNB, Studio. În sfârşit un taxi. Şoferul m-a luat cu o condiţie: să-i spun dacă-l mai iubesc. Desigur, i-am zis, iubirea, de ce nu?, merge întotdeauna cu taxiul.

Denis Dinulescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: