20 octombrie 2007

Am fost la film

Da. Chiar in seara asta. M-am dus la cinematograful de la mine din sat (cu pretentii de oras, de oras-ideal al lui Richelieu) sa vad "4 luni, 3 saptamini si 2 zile", filmul lui Cristian Mungiu care a luat Palme d'Or la Festivalul de la Cannes de anul acesta. Festivalul l-am urmarit jumatate in Romania, jumatate in Franta. Filmul - in intregime la cinema-ul nost'. Ca sint doar trei reprezentatii unice, asa ca nu trebuia ratat. Senzatii? Ciudat. Foarte. Sa vezi un film de la tine de-acasa, intr-o tara straina, subtitrat in limba aceea straina pe care sa o stapinesti. Pe care sa o stapinesti atit de bine incit sa fii furat de subtitraj si sa nu mai intelegi ce se vorbeste, desi e in limba ta materna. Sa ai un cuplu de batrini in fata ta care citesc, pe rind si cu voce tare, "scrisul" pentru ca filmul e in VO (voce originala). Ce fericire pentru noi sa se dea filmul asta - vorbesc la plural pentru ca sintem 2 romani in localitate si, culmea, vecini de cartier. Sa vezi totusi lume in cinematograful care da reprezentatii chiar si pentru un singur spectator (ca oamenii fac munca voluntara). Sa ai senzatia ca numai TU, dintre toti oamenii aia, intelegi totul. Pentru ca ai trait vremurile acelea, ai stat la coada, ai fost la biserica pe sestache si visai la televizor color. Ca filmul vorbeste pe limba ta si in primul rind pentru tine. La o adica filmul e facut pentru tine. Ce noroc pe mine sa fiu romanca aici. Si nu pentru ca ar fi cistigat vreun meci nationala de fotbal.

2 comentarii:

  1. Uite ce am gandit eu dupa ce am vazut filmul ala. Nu departe de gandurile tale...
    http://mesaj-in-sticla.blogspot.com/search/label/filme

    RăspundețiȘtergere
  2. bine ai revenit in calimara!
    Vazut, citit, aprobat, raspuns.

    RăspundețiȘtergere

Lăsați răspuns aici: