10 septembrie 2023

Știri din Vikinglandia - 1

 De la căldura asta tropicală în septembrie scandinav mi-a venit Ideea. Vine sfîrșitul lumii și-o să muriți fără să știți cum stau lucrurile, pentru că sunteți mințiți cu televizorul, vi se spune adevărul pe jumătate și vi se pun ochelari roz de cal cînd vine vorba de Scandinavia. E cazul să scriu o rubrică de știri peninsulare, după cum le percep eu pe geam și din ziarele locale. 

 Poate că ți se pare oribil să arzi Coranul și să mai chemi și presa și gură cască să vadă chestia asta, dar în Suedia se practică. Aici libertatea de exprimare este un drept la fel de respectat ca și cel al apartenenței religioase. E un gest abominabil, dar cei care nu sînt educați în spiritul libertății de tip suedez e timpul să se pună la curent cu legislația suedeză, spune ministrul Integrării. 

 Am fost într-o școală nou-nouță, hi-tech, din aia după care tînjiți. Nici clanțe numai sînt la toate ușile, îți trebuie cartelă ca să le deschizi. Senzori și alarme peste tot. Sălile de clasă sînt spațioase, au pereți mari de sticlă, ecrane uriașe, table interactive. Spațiile deschise sînt mari, generoase. tot personalul în papuci, șosete sau cu săculeți de plastic peste încălțări ca să se păstreze școala cît mai curată. M-am minunat pînă cînd am rămas blocată în Mediatecă, avănd o cartelă care refuza să colaboreze. Pînă să reacționeze cineva la gesturile mele disperate, că era vineri după ora 15, am avut timp să visez. Se făcea că eram într-o situație de atac terorist, fix aia în care trebuie să-mi imaginez că mă aflu, când fac anual cursul de pregătire pentru astfel de situații. Și se făcea că trebuie să fiu într-o cameră cu pereți în care să mă baricadez, să închid lumina și să mă fac ne-vă-zu-tă. Și n-am avut unde. Dar poate că geamurile sînt blindate și nimeni și nimic nu poate intra fără cartelă, nici măcar un glonț. M-am trezit, că mi-a deschis cineva ușa de pe partea cealaltă a enclavei de sticlă. Miraculos, cartela mea a început să funcționeze. Cică nu există să nu meargă cartela. N-am știu eu să o folosesc.

 Tot în Suedia e dreapta la putere. Ba chiar și extrema dreaptă, care la ultimele alegeri a reușit performanța să fie atît la putere, cît și în opoziție. La putere e neoficial, deși programul de guvernare îi aparține în mare parte, că altfel nu ieșea coaliția. În opoziție se plasează automat cînd nu-i convine vreo măsură luată de guvern. În general, e nemulțumită de viteza cu guvernul îi pune programul în aplicare și promite că o să facă treabă serioasă cînd va cîștiga alegerile din 2026, iar șeful partidului o să devină, cu voia dumneavoastră, prim-ministru. În programul de guvernare e un punct în care se prevede ca funcționarii publici să denunțe persoanele care nu au locuiesc legal în țărișoară. Cel mai mare sindicat al personalului didactic s-a declarat împotriva acestui punct aflat, deocamdată, în fază de studiu, pe motiv că dascălii nu ar fi delatori.

Probabil că va urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: