Noul val al cinematografiei române este atunci când vechiul val a ajuns la țărm și se sparge pe nisip printre scoici, iarbă și turiști din orașul Zimnicea. Pe creasta noului val este domnul Lăzărescu. El vede că vechiul val a dispărut și n-a dispărut. El vede că vechiul val face în continuare filmele proaste care l-a caracterizat și care a spus totul despre epoca Moscova.
Noul val al cinematografiei române este atunci când Europa îți face cadou un Mare Premiu la Cannes iar tu, la tine acasă, nu faci pe nimeni să intre în sala de cinematograf. Nu ca să vadă dacă în spital domnul Lăzărescu are șosete curate, ci să-ți admire producțiile, să ajungi din urmă, la numărul de spectatori, măcar Turcia.
Noul val al cinematografiei române este și atunci când la concursul cnc nu trec filme doar pe baza scenariului ci dimpreună cu regizoril, producătorul, liftierul, șoferul și cateringul filmului. Având ficare câte o notă rezultă valoarea scenariului, a filmului aprobat. De-asta e posibil să vedem filme ca Secretul Fericirii, film reluat cu tristețe și nepricepere de toți marii regizori români, fie ei tineri sau bătrâni.
E-adevărat că noul val al cinemtografiei române nu beneficiază de o industrie pe măsura unor talente. Că el nu poate face decât filme cu o singură cameră și aceea deconectată de la rețeaua electrică pe motivul reducerii cheltuielilor. E-adevărat că bugetele sunt super minime la oricare din filmele care plac cât de cât. Dar de aceste neajunsuri beneficiază și cei din valul vechi, care nu se împrăștie pe nisip cum am crede, ci continuă să facă filme.
Dar noul val al cinematografiei române este și atunci când mai toți regizorii și scenariștii care-l cuprind nu se separă, nu lasă în urmă experiențele anterioare ale vieții lor: cu bunica la țară, cu tata beat, cu mama frumoasă și arțăgoasă că nu știu cine n-a răspuns la telefon și așa mai departe. În mare măsură deci, noul val de regizori nu face decât să ne povestescă pățaniile lor din familie. Vezi Netzer sau Puiu. Plictisitor. Cauză din care poveștile filmelor românești nu fac parte din poveștile mari ale cinematografiei mondiale, neinteresând pe nimeni.
La finalul nu știu cărui concurs autohton Gopo, domnul Lăzărescu a fost întrebat dacă crede în noul val al cinematografiei române. Dânsul, din poziția întins pe targă, și-a scos termometrul și ni l-a arătat. Avea 90 de grade.
D.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Lăsați răspuns aici: