19 ianuarie 2023

NEVERMORE ACADEMY, GOYA ȘI DALI

Să ai talentul đe a duce o viață mizeră. Și să și scrii despre ea. Curse de cai, femei de trei parale, vodcă, o mașinuță, vodcă, bere, multe pisici, din nou vodcă, Los Angeles, o revistă literară care-ți trimite regulat câte un cec cu care să-ți permiți toate astea. Cam ăsta era Bukovski gândeam încă în pat când cineva a bătut la ușă cioc cioc cioc cioc. Nu așteptam pe nimeni. Mi-era teamă că era pisica vecinilor de la parter care-mi aduce știri de la București. Știri de căcat cu horoscoape și recalculări de pensii. Dar din nou cioc cioc cioc cioc. Insistent. Teama-i un cartof fierbinte de care trebuie să scapi, altfel te frigi rău de tot. Deschid. Este Wednesday. Trebuie să mergem sus la castel, la Cantacuzino, unde încep cursurile Nevermore Academy. Ne-am dus. Tăpșanul pe care este castelul era plin de lume. Mulți studenți de culoare. Probabil din America Latină. N-au ce vedea. Curtea și castelul în care s-a filmat serialul lui Tim Burton Wednesday sunt goale goale, chele aș putea spune. Autoritățile din Bușteni fac reclamă unui loc în care n-au investit nimic.
Câteva cartoane cu Jenna Ortega ici și colo. Bagi capul și zici nu știu ce zici că-i mai mare rușinea. Turiștii pun capul, fac foto, e soare, e bere, e cald, e acolo și un magazin de suveniruri în care nu găsești nimic. Turiștii se-nvârt de colo colo fără niciun scop. Wednesday, care ne-a însoțit peste tot, ne spune că la etajul doi al castelului e ceva care merită văzut. Urcăm și așa e. Este vorba de Expo Goya/Dali controversials. Această Expo de la Bușteni este rodul colaborării dintre Muzeul Național Brukenthal, Colecția George Șerban și Castelul Cantacuzino. Expoziția prezentă la Bușteni aduce în premieră mai multe lucrări realizate de Dali folosindu-se de gravurile lui Goya. Este cea mai mare expoziție cu lucrări Goya și Dali realizată în România. Proiectul “Goya & Dali. Controversials” aduce în atenția publicului două personalități artistice spaniole pe cât de diferite, pe atât de asemănătoare. Concentrându-se în jurul faimoasei serii de 80 de gravuri, intitulată “Los Caprichos” și realizată prima dată de Goya spre finalul secolului XVIII, fiind reluată, apoi, de Salvador Dali în secolul XX, expoziția prezintă satira celor doi artiști la adresa societății, valabilă până în zilele noastre.
Mișto, ce să zic. Uiți de Nevermore Academy, spaniolii merită toți banii. Prin castelul gol spre ieșire. Prin curtea cheală spre ieșire. Un bar cu ceva bere. Vedere spre Caraiman. Sau nu e Caraiman? Nu contează. Soarele te-ndeamnă la hălăduială. Oare ce-ar fi făcut Bukovski? În care cârciumă ar fi intrat? Căutăm și noi. Toate sunt pline. S-o luăm spre Breaza, am zis, și ne-am oprit la Athos, o cârciumioară vizavi de Liceul Militar. Am comandat ciolan cu varză. Am împărțit în trei, era foarte mare. Varza era dulce, ciolanul sărat. Mihaela a spus că n-o freacă cu sare. Mirela a spus că, da, n-o freacă de loc cu sare. Iar io mi-am dat seama că e nesărată numai uitându-mă la ea. La varză. Cânta Andra.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lăsați răspuns aici: